Sonja Bikić: Zakon ne prepoznaje umjetnike


Program osnaživanja nezavisnih medija,
Independent media empowerment program (IMEP)


Ovaj tekst se realizuje u okviru projekta "Žene pričaju" zahvaljujući sredstvima iz IMEP program New Voices podržanog od strane USAID-a i Centra za promociju civilnog društva.

Sonja Bikić: Zakon ne prepoznaje umjetnike

Razgovor sa banljalučkom akademskom slikarkom - keramičarkom Sonjom Bikić vodila sam u prijatnom ambijentu „Galerije Sonja Bikić“. Ovo šarmantno mjesto je izložbena galerija, prodajno mjesto, ali i mjesto gdje se dešavaju mnoge aktivnosti, poput izložbi, škole keramike.

  Gospođa Sonja Bikić u Galeriji

Poznaje dušu gline

Galerija je mjesto gdje je izloženo mnoštvo radova urađenih iz gline. Gospođa Sonja je uspjela da spoji svoju kreativnost sa velikim znanjem o glini, mnogućnosti oblikovanja predmeta iz bezlične mase gline i izrade keramičkih predmeta.

"Svaka glina ima svoje posebnosti."
„Po obrazovanju sam slikar keramičar, a svoju kreativnost više izražavam u formi keramike. Potrebno je poznavati glinu i tehniku izrade keramike kako bi od jedne bezlične mase nastao lijep, unikatan predmet. Svaka glina ima svoje posebnosti. Jedno vrijeme tokom rata sam koristila prirodnu glinu sa područja Prijedora i obrađivala je. Ta glina može da izdrži do 1180°C prilikom pečenja u keramičarskoj peći. Poslije toga se topi. Već godinama koristim glinu iz inostranstva, jer može da izdrži višu temperaturu, pogodnija je za oblikovanje i daje kvalitetniju keramiku.“

Galeriski prostor i škole keramike

Za umjetnike je veoma važno da oni i njihov rad budu vidljivi, da postoji mjesto gdje mogu pokazati šta sve rade. Galerija je zamišljena kao mjesto okupljanja umjetnika i ljubitelja umjetnosti, izložbeni prostor i edukativna radionica.

"Ljudi cijene umjetnost."
„Galeriju sam otvorila prije pet godina poslije tri mjeseca priprema. Željela sam da stvorim 
mjesto gdje će umjetnost i umjetnici biti vidljivi, da široj zajednici pokažem šta mi to stvaramo. Osim izložbenih eksponata u prostoru galerije mogu se kupiti ukrasni i upotrebni predmeti, kao i nakit izrađen od keramike. Do sada sam organizovala mnogobrojne izložbe. Uvjek se trudim da te izložbe budu prilika za naše sugrađane i sugrađanke da se upoznaju sa djelima već afirmisanih umjetnika poput Biljane Gavranović, Bekira Misirlića, Drage Handanovića, ali ne zaboravljam ni mlade umjetnike koji tek trebaju da predstave svoja umjetnička djela.“


„Ova Galerija je živ prostor u kome organizujem i školu keramike. Veoma me raduje da sam mogla svoje znanje o glini i tehnici izrade keramike prenijeti mlađim akademskim umjetnicama. Žene su više zainteresovane za ovakav vid umjetničkog izražaja, a ja sam ih naučila da rade i žive od svog rada. Jedna od polaznica se uspjela i zaposliti zahvaljujući svemu što je naučila tokom škole keramike.“

Umjetnici i zakonska regulativa

Umjetnici se u svom radu susreći sa mnogo prepreka koje moraju prevazići: „Prilikom otvaranja galerije susrela sam se sa problemom da umjetnici nisu definisani zakonskom regulativom. Jednostavno nas zakon ne prepoznaje. Nigdje se u prijavi ne spominje da se umjetnici bave keramikom i svoju djelatnost sam morala prijaviti kao stari zanat. Drugi problem je nepoznavanje administrativnih propisa koje sam naučila, ali mladi ljudi se sureću sa mnogo prepreka zbog nepoznavanja propisa.“


Od nagrada, izložbi do sajmova i škole keramike

Gospođa Sonja je neumorna umjetnica. Osim što stvara unikatne predmete ona učestvuje na izložbama, realizuje mnoge izložbe, školu keramike, a daje šansu mnogobrojnim kreativcima iz Banjaluke na sajmovima koje je do sada organizovala.

"Spoj keramike, umjetnosti i tradicije -plavi vez."
„Bavljenje umjetnošću donijelo mi je mnogo lijepih trenutaka, ali i vremena provedenog u radu. Učestvovala sam na brojnim izložbama, osvajale nagrade. Među brojnim nagradama izdvojila bih nagradu koju sam dobila u Tajvanu na internacionalnoj izložbi, zatim prvu nagradu za idejno rješenje suvenira Semberije i mnoge druge. Do sada sam organizovala brojne sajmove. Ispočetka je to bilo samoinicijativno, a sada imam podršku i od žena koje učestvuju i od grada Banja Luke. Željela sam da pomognem svim kreativkama da postanu vidljive, da pokažu šta one stvaraju. Izuzetno mi je drago što su ti sajmovi dobro prihvaćeni. U narednom periodu planiram da organizujem jednu samostalnu izložbu i da nastavim sa realizacijom škole keramike.“


Više o radu ove umjetnice, dešavanjima u Galeriji i školi keramike možete pronaći na fb stranici Galerija Sonja Bikić i veb stranici www.sonjabikic.com






Comments